reklama

Prvé dotyky s Microsoft Windows Vista

Toľko ospevovaný, vychvaľovaný a odkladaný systém od spoločnosti Microsoft je konečne tu. Nedávno som mal možnosť ju otestovať, preto dovoľte, aby som s Vami sa podelil o dojmy s jeho krátkeho života v mojom PC.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Svoju kópiu MS Windows Vista (ďalej len Vista), som získal v rámci programu MSDN Academic Alliance, prostredníctvom ktorého Microsoft poskytuje svoj softvér študentom odborných skôl zadarmo. V našom prípade sa jednalo o systém vo verzii Business v anglickej jazykovej mutácii pre platformu x86 (čo je škoda, pretože oproti verzii Ultimate je ochudobnený o niekoľko zaujimavých aplikácií, ktoré som chcel otestovať).

Prvým zásadným rozdielom oproti predchádzajúcich verzií Windows je značný rozdiel vo veľkosti inštalačného média. Zatiaľ čo inštalačné CD Windows XP Professional SP2 EN obsahoval 579,7 MB, inštalačné DVD Windows Vista Business EN x86 obsahuje oproti tomu závratných 2554,5 MB.
Samotný nainštalovaný systém zaberal so základnými programami (BSPlayer, Winamp, kodeky, ...) a ovládačmi (teda s tými, čo sa dali nainštalovať) cca 9GB.

Ďalším rozdielom, ako už iste viete, sú značné systémové nároky na hardwarovú stránku počítača.
Aby ste využili všetky očakávané prvky systému, je doporučená minimálne nasledujúca konfigurácia.

1GHz 32bitový (x86) alebo 64bitový (X86-64) procesor
1 GB systémovej pamäti RAM
Grafický procesor umožňujúci spúšťanie grafického rozhrania Windows Aero
128 MB grafické pamäti
Pevný disk s kapacitou 40 GB a 15 GB volného miesta
Jednotka DVD-ROM
Zvukový výstup
Pripojenie k Internetu

Grafický procesor kompatibilný s DirectX 9, ktorý by mal splniť následujúce požiadavky:
Podporuje ovládač WDDM
Podporuje Pixel Shader 2
Podporuje 32 bitov na pixel
Adekvátna grafická pamäť
64 MB grafickej pamäti podporujúca jeden monitor s rozlíšením menším než 1 310 720 pixelov
128 MB grafickej pamäti podporujúca jeden monitor pri menších rozlišovaniach než 1 310 720 až 2 304 000 pixelov
256 MB grafickej pamäti podporujúca jeden monitor s rozlíšením vyšším než 2 304 000 pixelov
[Zdroj: Wikipedia.org] 

Po stiahnutí a vypálení (zrejme to tak neznie, ale naozaj mám legálnu kópiu, pretože tu nejde o médium, ale o sériové čislo), som začal instaláciu. Kedže som nemal zájujem stratiť všetky svoje programy a nastavenia a inštalátor povoľoval možnosť upgradovania systému, na začiatok som zvolil práve túto možnosť. Po overení systémových parametrov(ktoré som musel niekoľkokrát upravovať), začal inštalátor zbierať základné informácie o užívateľovi a systéme. Pri samotnom spustení inštalácie/upgradu som bol varovaný, že celý proces, môže trvať niekoľko hodín a bohužiaľ, bola to pravda. Keď sa po niekoľkých reštartoch a cca 2-3 hodinách pripravovalo spustenie systému, vzrušene som sedel pred PC a čakal, čo uvidím. A uvidel som známu Blue Screen of Death. Naštvaný premrhaným časom (ale čiastočne ukľudnený zálohou celého systému, ktorá sa váľala na disku) som spustil čistú inštaláciu, ktorá naštastie prebehla rýchlejšie a koretne. 

Po spustení systému som uvidel len niečo, čo sa podobalo len na bežné Windows navlečené
 v nejakom skine som sa začal prehrabávať súborovom systéme. Navigácia je značne zmenená, takže mi trvalo, kým som sa zorientoval. Keďže už dlhú dobu odmietam používať Windows Explorer ako súborového manažéra, nejako som sa preklikal k inštalačke Total Commander Power Pack. Po nainštalovaní som zistil, že to cesta zrejme nebude. pretože po sputení mal veľmi dlhú, alebo skôr žiadnu odozvu. 
Ďalším závažným problémom bola absencia ovládačov. Zo sady ovládačov, ktoré som dostal ako príslušenstvo k notebooku, šli nainštalovať len ovládače pre polohovacie zariadenie(Synaptics TouchPad). Nezostalo mi teda nič iné, ako sa poobzerať po Internete. Po mnohých pokusoch a nezdaroch som našiel ovládače aspoň na grafickú kartu, takže som mohol odskúšať to slávne rozhranie Aero.
Recenzie sľubovali špičkové efekty uľahčujúce prácu, ale samozrejme za cenu adekvátnych systémových nárokov. Spočiatku som žiadne efekty nebadal a až potom som zistil, že spomínané rozhranie treba dodatočne aktivovať (o tom som nenašiel ani zmienku), tak som sondoval 
v pomocníkoch a nakoniec sa mi to podarilo aktovovať. 
Po recenziách slubujúcich skvelé 3D efekty som čakal niečo na spôsob 3D Desktop, ktorá sa kedysi dodávala k jednej sérii grafických kariet (bohužiaľ sa presne nepamätám, čo to bolo). Očakával som možnosť natáčania okien, akúsi "hĺbku", ktorá by dodala pracovnej ploche tretí rozmer, ale všetko čo som dostal boli dva efekty, z ktorých jeden som už veľmi dávno videl v menej prepracovanej podobe na Mac OS a v niektorých distribúciách Linuxu.

Potom tu boli ďalšie drobné zádrhele s prehrávaním videa, ovládačmi wifi, navigáciu medzi súbormi. Nebolo to nič kritické, ale dosť nepríjemné.

Aby tento článok nebol len plný kritiky, predsa len som našiel niečo čo ma potešilo, ba dokonca ohúrilo: Speech Recognition. Bez vkladania vzoriek hlasu pre každý samostatný príkaz som bol schopný ovládať celý počítač prakticky len hlasom.

Čo dodať na záver? Asi len toľko, že napriek veľkým očakávania, opakovaným odkladaniam, som od výsledku očakával niečo viac, hlavne väčšiu spätnú kompatibilitu s predoslými systémami. Väčšinu problémov sa mi podarilo vyriešiť, ale niektoré predsa len zostali.

Trúfam si tvrdiť, že patrím medzi skúsenejších užívateľov PC, ale aj tak mi aké-také rozbehanie systému trvalo dosť dlho, tak potom neviem čo asi tak budú robiť bežní užívatelia 
zvyknutí na XP Pro, alebo nedajbože Home. Najvačším problémom stále zostáva absencia ovládačov pre tento systém, ale keďže oficiálne vydanie systému bolo určené na 31.1.2007, takže vývojári majú ešte nejaký čas, aby tento ovládačový zmätok vyriešili. A to som tam ani neskúšal inštalovať pre mňa potrebné veci, ako Java, Apache, ...

Čo dodať nazáver? No že som to vzdal a vrátil sa k zálohe osvedčeného XP Professional. Radšej si počkám, kým sa neobjavia nejaké rozumné ovládače a aplikácie.

Vladimír Opavský

Vladimír Opavský

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Momentálne príšerne bledý s kruhmi pod očami a strapatými vlasmi na hlave. Obľúbený citát do života:"Život je ako rebrík do kurníka - krátky a posraný" Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáInformačné technológieO vzťahoch a ľuďoch okolo násÚvahy

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu